Werken met aandacht

Werken met aandacht

Mindfulness is “hot” in organisaties. Maar naast alle boeken, TED-talks en workshops is de vraag: wat heb je nou aan mindfulness als je aan het werk bent? Een korte, persoonlijke verkenning.

Mijn werk als zelfstandig trainer heeft enkele belangrijke en terugkerende bezigheden: trainingen voorbereiden en geven, artikelen en blogs schrijven, acquisitie en administratie. Daarnaast beoefen ik sinds enkele jaren mindfulness. Het eerste effect van mindfulness op mijn werken merkte ik bij het zelfstandig thuis werken, achter de computer. Altijd een goed moment om afgeleid te raken door social media, de was die nog gedaan moet worden, Netflix en de stapel boeken die ik nog wil lezen. Na enkele weken mindfulness merkte ik dat ik er veel bewuster van was als mijn aandacht afdwaalde. Ik raakte nog steeds afgeleid, maar had het vrij snel bewust door. Tegenwoordig doe ik dan binnen enkele seconden een zelfonderzoek: waar heb ik behoefte aan? Ontspannen, huishouden doen, sporten, m’n werk afkrijgen? Waar houdt me tegen om m’n werk te doen? Wat leidt me af? Door er bewust bij stil te staan, heb ik binnen ene minuut door hoe het er voor staat. Vervolgens kan ik een gezonde keuze maken. Vaak besluit ik mijn werk af te maken en dat lukt me dan ook beter. Door aandacht te geven aan mijn weerstand heb ik bijvoorbeeld ontdekt dat ik nog niet goed weet wat de trainingsbehoefte is en weet ik beter hoe ik het uitwerken van die training vervolgens kan aanpakken. Soms kies ik er voor om voor mezelf te zorgen door iets anders te doen. Wat ik ook doe, ik doe het met meer energie, inzet en plezier.

Wat ik verder merk in mijn werk is dat mindfulness me helpt met moeilijke obstakels om te gaan. Als de groep geen zin lijkt te hebben, als ik twijfel of mijn uitleg goed overkomt, als ik me afvraag of een potentiële klant wel geïnteresseerd is, dan sta ik even stil bij mezelf. Wat zijn mijn gedachten, emoties en wat merk ik in mijn lichaam? Vervolgens kies ik bewust hoe ik verder wil gaan met deze situatie. Ook dit is een kwestie van seconden die me vervolgens de rust geven om er het beste van te maken. De ene keer bemerk ik dat mijn twijfelende gedachtes slechts gedachtes zijn en laat ik ze makkelijker los. De andere keer ben ik bewust van ideeën om iets te verbeteren en maak ik contact met de mensen om me heen. Waar ligt hun behoefte? Het maakt mij als trainer en ondernemer rustiger, effectiever en gelukkiger.

Hoe ik dit bereikt heb vraag ik mezelf soms ook af. Ik denk dat het mediteren heeft geholpen om mezelf te oefenen in bewust zijn van wat ik denk en voel. Daardoor ben ik alerter als mijn aandacht ongewenst afdwaalt. Vervolgens helpen korte meditaties zoals de “drie minuten ademruimte” me om op een lastig moment snel op te merken wat er speelt. Een klankschaal in mijn werkruimte is een simpele trigger die ik af en toe inzet om meer opmerkzaam te zijn.

Ik ben benieuwd wat jou helpt om met aandacht te kunnen leven en werken. Laat het weten!